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Program of the 5. German Online Research Conference, 2002:

Presentations held in English are in lightly shaded cells of the program table. In the interest of brevity we only mention first authors' names in the GOR program on this page. By clicking on a name you will see the names of co-authors, additional information, and the abstract.
If you find errors, please send e-mail to the GOR orga team.

Session abbreviations: IGS = Internet, Globalization, and Society; OMaRe = Online Market Research and e-Commerce; Quality = Ensuring Quality in Online Research; SocDes = Symposium Social Desirability

Wednesday, October 9, 2002

Time

Program

Evening

Welcome-get-together: "Café Künstlerbund" (1.floor) at the "Schlossplatz" at 7 P.M. with a small buffet

Early check-in

Thursday, October 10, 2002

Time

Program

8:00-9:00

Check-in (location: BZ)

9:00-9:20
(location: B1)

Opening statements: streaming video files

Prof. Dr. Ute Mackenstedt, Vice President, University of Hohenheim

Prof. Dr. Claudia Mast, Department of Communication Science and Journalism

9:20-9:40
(location: B1)

Opening speech: streaming video files

Dr. Christoph-E. Palmer, Member of State Parliament

Minister of State and for European Affairs, Baden-Württemberg

9:40-10:15
(location: B1)

Keynote: streaming video files
Nicht alles ist Forschung, aber ....

Michael Darkow
GfK AG, Television research department, Nürnberg

10:15-10:30
(location: B1)

Welcome to GOR: streaming video files

Dr. Ulf-Dietrich Reips, German Society for Online Research

10:30-11:00

Coffee break

CM

IGS

Session Chair

Mast

Pfetsch

Schenk

Joinson

location

Aula (castle)

Green Hall (castle)

Ö1 (ÖZ)

Blue Hall (castle)

11:00

Mast
Journalismus im digitalen Wertschöpfungsprozess - Content-Lieferant oder mehr?

Schmidt
The constitution of space via Internet

Batinic
Online Haushaltspanel

Kaufmann
Social desirable responding and age on the Internet: older participants in online studies show a higher tendency for socially desirable responding

11:30

Thäsler
Die Cross-Media-Strategie von n-tv

Matzat
The emergence of norms in groups of the Internet: A test of the Coleman-Model

Hemsing
Panelmortalität in Abhängigkeit zur Incentivierungsform

Stöber
Dimensions of social desirability in online studies: Personal and motivational factors

12:00

Neuberger
Crossmedialität im Journalismus: Verknüpfungen zwischen Internet und traditionellen Massenmedien

Siapera
Asylum in the World Wide Web. The multiple encounters between the national and the global

Yom
Online-Focus Groups als innovative Methode zur nutzerbasierten Usability-Evaluation von Online-Shops - Erste Ergebnisse eines Methodentests

Buchanan
Development of a behavioural measure of self-disclosure for use in online research

12:30-13:30

Lunch (location: BZ)

13:30-14:30

Poster session I (location: ÖZ)

14:30-15:00

Coffee break

CM

IGS

Session Chair

Mast

Pfetsch

Schenk

Joinson

15:00

Loosen
Die (cross-) mediale Ausdifferenzierung des Journalismus

Lipsmeier
Soziale Netzwerke und das Internet

Scheier
MediaAnalyzer - Messen der Aufmerksamkeit von Benutzern

15:30

Breyer-M.
Cross-Media im Zeitungsverlag - Eine Momentaufnahme

Müller, B
"Doing Gender" im Chat - Auswirkungen von Geschlechts-anonymität auf die Selbst- und Fremdwahrnehmung in Kleingruppen-diskussionen

Balazs
Entwicklung und Überprüfung eines benutzerzentrierten Fragebogens zur Erfassung der Usability im E-Commerce

Joinson
Social desirability and self-disclosure online: Integrating media effects with user characteristics

16:00

Vogel
Marktfähiger Content für beliebige Medien? Der technizistische Traum vom Cross-Media

Dowran
The impact of computer-mediated communication on family identity

Bopp
Auf dem Weg zu Standard-Navigationswordings im deutschsprachigen Internet

Discussion

16:30

Gaube
Cross-mediales Redaktionsmanagement und Marktforschung am Beispiel der F.A.Z. Electronic Media GmbH

Boos
The impact of media competence on a successful interaction: Problems and possible solutions

Nelles
Konzernweites Website-Monitoring WebFacts

Reips
LogAnalyzer: a Web-based tool for analyses of server log files

17:00-17:30

Coffee break

17:30

From 19:00

Evening event in Stuttgart: "Literaturhaus" (Bosch-Areal) with buffet and DJ

afterwards

Good locations to continue the party: Mash, Felix (clubs), M1 (disco) -all are within the same complex: the Bosch Areal

Friday, October 11, 2002

Time

Program

CM

IGS

Session Chair

Mast

Pfetsch

Schenk

Bandilla

location

Aula (castle)

Green Hall (castle)

Ö1 (ÖZ)

Blue Hall (castle)

8:45

Meyer
"Die Onliner" - monomediale Freaks oder medienkompetente Vielnutzer?

Weichbold
Online- and touchscreen-surveys: On some similarities of computer-based forms of data collection

Deutschmann
Erfahrungen mit der Web Option in einem Mixed-Mode Survey zur Bundestagswahl 2002

9:15

Schweiger
Erfolgskontrolle von Crossmedia-Kampagnen am Beispiel dreier ProSieben-Formate

Starke-Meyerring
Globalization and the rhetoric of E-Learning: A cross-cultural study of German and US American Virtual University Consortia

Frick, J.
'Test yourself!' - personal feedback as an incentive for participation: the example of environmental knowledge and behavior

Fuchs
Online- und Offline-Befragung im Vergleich: Messfehler und Mode-Unterschiede

9:45

Spachmann
Crossmediales Management journalistischer Inhalte - Produktions- und Verwertungsketten am Beispiel des SWR

Faas
"Email für Direktkandidaten" - Erfahrungen mit Email-Befragungen unter Direktkandidaten bei Landtagswahlen

Marcus
Sampling problems in research on personal Home pages

Kreuels
Online-Befragungen mit einfacher Zufallsauswahl für große Grund-gesamtheiten im Methodenvergleich

10:15

Barth
An undervalued variable: usage competency

Müller, C.
Evaluierung des Einsatzes von E-Learning Instrumenten in Klein- und Mittelständischen Unternehmen sowie in Bildungs-einrichtungen

Lohmann
Online-Forschung mit omniNet

10:45-11:00

Coffee break

11:00-12:00

Poster session II (location: ÖZ)

12:00-13:00

Lunch (location: BZ)

13:00-14:00
(location: B1)

Keynote: streaming video files
Visual Design Effects in Web-Surveys

Prof. Dr. Mick Couper
University of Michigan, Ann Arbor

CM

IGS

OMaRe/E-C

Session Chair

Mast

Pfetsch

Hofmann

Reips

14:00

Teutsch/Krebs
Crossmediale Werbewirkungs-forschung bei der IP

Utz
Strategische Emailnutzung

Dierks
Der 'Online-Reichweiten-Monitor (ORM)' - ein neuer Ansatz für die Erhebung von Online-Reichweiten und -Strukturen in Deutschland

Polkehn
The examination of indicators derived from user behavior to register the emotional efficiency of webpages

14:30

Leach
E-Commerce als strategische Herausforderung für regionale Online-Zeitungen

Knobloch
Unterhaltungsslalom beim WWW-Surfen

Shohat
E-Commerce in South America: Not just a matter of time

Hastall
Catch the surfers: Imagery effects on attention to online information

15:00

Döbler
Digitale Spaltung - Die Schule als Nivellierungsinstanz?

Dreyer
Online Mystery Transaktion

Schulte
What the lab can do and the Internet can´t ?

Waniek
Complexity and coherence of Hypertext linking structure

15:30

Teutsch
Die europäischen Internet Märkte im Vergleich

Birnbaum
JavaScript Control of browser-based Web experiment: Effects of advice on probability learning

16:00

Coffee break

16:30-17:30
(location: B1)

Keynote: streaming video files
Battlefields in Global Policy Development and their impact on the Internet

Andy Müller-Maguhn
Member of ICANN

17:30-18:00

Poster prize, final discussion (location: B1)

legend:

Campus-Map (376kb)


ÖZ ecology center (Ökologie-Zentrum)
BZ biology center (Biologie-Zentrum)
Ö1 Lecture-room 1 in the ecology center (Hörsaal 1 im Ökologiezentrum)
B1 Lecture-room 1 in the biology center (Hörsaal 1 im Biologie-Zentrum)
Café Künstlerbund is located at the Schlossplatz, only a few minutes by foot from Stuttgart Hauptbahnhof (Address: Café Künstlerbund, Am Schlossplatz 2, 70173 Stuttgart)

A Web site by D.G.O.F.
Konzeption: Ulf-Dietrich Reips
Webdesign and Programming: Stefan Stieger